سخنان بزرگان درباره حيوانات

ساخت وبلاگ

امکانات وب

-->-->-->
آمار وبلاگ
آنلاین :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته گذشته :
بازدید ماه گذشته :
بازدید سال گذشته :
کل بازدید :
ﺑﻮﺩﺍ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﮥﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺯﻧﺪﻩ، ﺿﻌﯿﻒ ﯾﺎ ﻗﻮﯼ، ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻣﯽ​ﮐﻨﺪ، ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﻪ ﻣﯽ​ ﮐﺸﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ​ﺷﻮﺩ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺑﮑﺸﻨﺪ، ﺍﻭ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﻦ ﯾﮏ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺳﺖ. ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ، ﺑﺎﺧﺸﻮﻧﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ، ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﺁﺭﺯﻭﯼ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻇﻠﻢ ﻣﯽ​ﮐﻨﺪﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﯾﺎﻓﺖ ٠ ﻓﯿﺜﺎﻏﻮﺭﺙ ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﻭ ﺭﯾﺎﺿﯿﺪﺍﻥ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ​ﺩﻫﺪ، ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ​ﮔﺮﺩﺩ . ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﭼﺎﻗﻮ ﮔﻠﻮﯼ ﮔﺎﻭﯼ ﺭﺍ ﻣﯽ​ﺑﺮﺩ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪﻓﺮﯾﺎﺩ ﺗﺮﺱ ﺑﯽ​ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﯽ​ﻣﺎﻧﺪ، ﮐﺴﯽﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﻨﮕﺪﻟﯽ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﯼ ﺭﺍ ﺫﺑﺢ ﻣﯽ​ ﮐﻨﺪ ﻭ ﭘﺮﻧﺪﻩ​ﺍ​ﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻏﺬﺍ ﺩﺍﺩﻩﺍﺳﺖ، ﻧﻮﺵ ﺟﺎﻥ ﻣﯽ​ﮐﻨﺪ، ﭼﻨﯿﻦ ﮐﺴﯽﭼﻘﺪﺭ ﺍﺯ ﺟﻨﺎﯾﺖ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ؟ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﯾﮏ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﮐﻨﻨﺪﮤﻇﺎﻟﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﭘﺎﯾﯿﻦ​ﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮﮔﺰﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺻﻠﺢ ﺭﺍ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩﭼﻮﻥ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ​ﻫﺎ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺭﺍﻣﯽ​ﮐﺸﻨﺪ، ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﺸﺖ. ﻟﺌﻮﻧﺎﺭﺩﻭ ﺩﺍﻭﯾﻨﭽﯽ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﻭ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪﺍﯾﺘﺎﻟﯿﺎﯾﯽ، ﺭﯾﺎﺿﯿﺪﺍﻥ، ﻣﻌﻤﺎﺭ، ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ​ﺩﺍﻥ، ﮐﺎﻟﺒﺪﺷﻨﺎﺱ، ﻣﺠﺴﻤﻪ​ﺳﺎﺯ، ﻣﻬﻨﺪﺱﻣﻦ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﮐﻮﺩﮐﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥﮔﻮﺷﺖ ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﮐﺮﺩﻡ. ﺭﻭﺯﯼ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﯾﮏ ﺣﯿﻮﺍﻥ ﻫﻤﺎﻥﮔﻮﻧﻪ ﻧﮕﺎﻩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﻪ ﻗﺘﻞﯾﮏ ﺍﻧﺴﺎﻥ. ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪﻣﺎ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﯾﺪﻗﻀﺎﻭﺕ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥﻫﻢ​ﻧﻮﻉ ﺧﻮﺩ، ﺁﺩﻡ​ﺧﻮﺍﺭﯼ ﺭﺍ. ﺍﮔﺮ ﺑﺸﺮ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻣﯽ​ﺧﻮﺍﻫﺪ، ﭼﺮﺍ ﭘﺮﻧﺪﻩ​ﻫﺎﻭ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﻔﺲ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﻣﯽ​ﮐﻨﺪ؟ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺸﺮ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺑﯽ ﺭﺣﻤﯽ ﺍﻭ ﺳﺮﺁﻣﺪ ﻫﻤﮥﺁﻧﻬﺎﺳﺖ. ﻣﺎ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ​ ﮐﻨﯿﻢ، ﻣﺎ ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ​ﻫﺎﯼ ﻣﺘﺤﺮﮎ ﻫﺴﺘﯿﻢ. ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺭﺝ ﻧﻤﯽ​ﻧﻬﺪ، ﺍﺭﺯﺵ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﺭﻭﺯﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﺭﻭﯼ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻧﮕﺎﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﻪﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﺭﻭﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ​ﻫﺎ . ﺁﻟﺒﺮﺕ ﺍﯾﻨﺸﺘﯿﻦ ﻓﯿﺰﯾﮑﺪﺍﻥ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽﻏﺬﺍﻫﺎﯼ ﮔﯿﺎﻫﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺴﺰﺍﯾﯽ ﺑﺮ ﺧﻠﻖﻣﺎ ﻣﯽ​ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ . ﺍﮔﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﻪ ﮔﯿﺎﻩ​ ﺧﻮﺍﺭﯼ ﺭﻭ ﺁﻭﺭﺩ، ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻧﻮﻉ ﺑﺸﺮ ﻣﯽ​ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺁﺭﺯﻭ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﭘﺮﻫﯿﺰﮐﺎﺭﯼ ﺑﺮﺳﺪ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺭﯾﺎﺿﺖ ﺍﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﺯﺍﺭﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺑﺎﺷﺪ .٠ ﺁﻟﺒﺮﺕ ﺷﻮﺍﯾﺘﺴﺮ ﭘﺰﺷﮏ ﻭ ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ، ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺍﻟﻬﯿﺎﺕ ﻭ ﺑﺮﻧﺪﮤ ﺟﺎﯾﺰﮤ ﺻﻠﺢ ﻧﻮﺑﻞ ٠ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺸﺮ ﺩﺍﯾﺮﮤ ﻣﺤﺒﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪﻫﻤﮥ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺯﻧﺪﻩ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻧﺪﻫﺪ، ﺑﻪﺻﻠﺢ ﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﯾﺎﻓﺖ . ﺑﮕﺬﺍﺭ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺍﺯ ﺯﯾﺮ ﺑﺎﺭ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺷﺎﻧﻪﺧﺎﻟﯽ ﻧﮑﻨﺪ. ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺭﻓﺘﺎﺭﺑﯿﻤﺎﺭﮔﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺗﺤﻤﯿﻞ ﻣﯽ​ﺷﻮﺩ، ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻧﺎﻟﻪ​ﻫﺎﯼ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺗﺸﻨﻪ ﺩﺭﻭﺍﮔﻦ​ﻫﺎﯼ ﻗﻄﺎﺭ ﻧﺎﺷﻨﯿﺪﻩ ﻣﯽ​ﻣﺎﻧﺪ، ﺗﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺩﺭﮐﺸﺘﺎﺭﮔﺎﻩ​ﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﺭﻭﺍ ﻣﯽ​ﺷﻮﺩ ... ﻣﺎﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﺷﺮﯾﮏ ﻫﺴﺘﯿﻢ. ﻫﺮ ﺟﺎ ﺣﯿﻮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﺑﺸﺮ ﺭﻧﺞﻣﯽ​ﮐﺸﺪ، ﺭﻧﺞ​ﻫﺎﯼ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﮥ ﻣﺎ ﻣﺮﺑﻮﻁﻣﯽ​ﺷﻮﺩ. ﻋﺎﺩﺕ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﺎ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺩﺭﻭﻧﯽﻣﺎ ﻫﻢ​ﺧﻮﺍﻧﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﯾﻦ ﻫﻤﺪﺭﺩﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﻫﻤﮥ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﯾﮏ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻣﯽ​ ﺳﺎﺯﺩ . ﻫﺮ ﻣﺬﻫﺐ ﯾﺎ ﻓﻠﺴﻔﻪ​ﺍ​ﯼ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﭘﺎﯾﻪ​ﺭﯾﺰﯼ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺬﻫﺐ ﯾﺎ ﻓﻠﺴﻔﮥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻧﯿﺴﺖ. ) ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﮐﻮﺩﮐﯽ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﯽ ( ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ​ﺗﻮﺍﻧﻢ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺁﻭﺭﻡ، ﺍﺯﺑﯿﭽﺎﺭﮔﯽ ﺑﯽ​ﺣﺪﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺩﯾﺪﻡ ﺭﻧﺞﺑﺮﺩﻩ​ﺍ​ﻡ . ﻣﻦ ﻫﺮﮔﺰ ﻟﺬّﺕ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎﺩﻩ ﻭﭘﺮﻃﺮﺍﻭﺕ ﺭﺍ ﻧﭽﺸﯿﺪﻡ ﻭ ﺗﺼّﻮﺭ ﻣﯽ​ﮐﻨﻢﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺭﺍﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺣﺘﯽ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﮐﺎﻣﻼً ﺷﺎﺩﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﻧﮕﺮﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ​ ﺭﺳﻨﺪ .ﻣﻦ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎً ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕﺑﯿﭽﺎﺭﻩ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺩﺭﺩ ﻭ ﮐﻤﺒﻮﺩ ﺭﺍﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ ﺭﻧﺞ ﻣﯽ​ﮐﺸﯿﺪﻡ . ﺩﯾﺪﻥ ﯾﮏﺍﺳﺐ ﭘﯿﺮ ﻟﻨﮕﺎﻥ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ ﻣﺮﺩ ﺑﻪﺳﻮﯼ ﮐﺸﺘﺎﺭﮔﺎﻩ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻣﯽ​ﺷﺪ، ﺩﺭﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﻣﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭼﻮﺏ ﻣﯽ​ﺯﺩﻣﺮﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻫﻔﺘﻪ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﮐﺮﺩ . ﺁﻩ ﺧﺪﺍﯼ ﺑﺰﺭﮒ، ﺩﻋﺎﯼ ﻣﺎ ﺭﺍ ﮔﻮﺵ ﮐﻦ ... ﺑﺮﺍﯼ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﯽ ﮐﺎﺭﮐﺸﯿﺪﻩ ﻣﯽ​ﺷﻮﺩ، ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺧﺸﻮﻧﺖﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻣﯽ​ﺷﻮﺩ؛ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕﻣﻨﺘﻈﺮ ﺍﺳﯿﺮﯼ ﮐﻪ ﺑﺎﻝ​ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪﻣﯿﻠﻪ​ﻫﺎ ﻣﯽ​ﺯﻧﻨﺪ؛ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪﺷﮑﺎﺭ ﻣﯽ​ﺷﻮﻧﺪ ﯾﺎ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﻣﯽ​ﺭﻭﻧﺪ ﯾﺎﺗﺮﮎ ﺷﺪﻩ​ﺍ​ﻧﺪ ﯾﺎ ﺗﺮﺳﺎﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ​ﺍ​ﻧﺪ ﯾﺎﮔﺮﺳﻨﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪﺑﺎﯾﺪ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ... ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﺴﺎﻧﯽﮐﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﯾﮏ ﻗﻠﺐﺩﻟﺴﻮﺯ ﻭ ﺩﺳﺖ​ﻫﺎﯼ ﻧﻮﺍﺯﺷﮕﺮ ﻭ ﺳﺨﻨﺎﻥﻣﺤﺒﺖ​ﺁﻣﯿﺰ ﺁﺭﺯﻭ ﻣﯽ​ﮐﻨﯿﻢ. ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﻦ ﺗﺎ ﺩﺭﻧﻌﻤﺖ​ﻫﺎﯼ ﺑﺨﺸﺎﯾﺸﮕﺮ ﺷﺮﯾﮏ ﺑﺎﺷﯿﻢ.٠ ﺭﻭﻣﻦ ﺭﻭﻻﻧﺪ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮤ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ، ﺑﺮﻧﺪﮤﺟﺎﯾﺰﮤ ﺍﺩﺑﯽ ﻧﻮﺑﻞ، ﻣﻮّﺭﺥ ﻫﻨﺮ، ﺻﻠﺢ ﻃﻠﺐ ﻭﻋﺎﺭﻑﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﻧﺪﯾﺶ، ﺩﺭ ﺁﺯﺍﺭ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕﭼﯿﺰﯼ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺤﻤﻞ​ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﺯﺍﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ​ﻫﺎﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻭﻡ ) ﺁﺯﺍﺭﺍﻧﺴﺎﻥ​ﻫﺎ ( ﺑﺪﯼ ﻭ ﻓﺮﺩ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺟﻨﺎﯾﺘﮑﺎﺭﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ​ﺷﻮﺩ . ﻭﻟﯽ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥﺣﯿﻮﺍﻥ ﻗﺼﺎﺑﯽ ﻣﯽ​ﺷﻮﻧﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻧﮑﻪﺍﺛﺮﯼ ﺍﺯ ﭘﺸﯿﻤﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪ، ﺍﮔﺮ ﻫﻢﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﻨﺪ، ﻣﻀﺤﮏ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ​ﺭﺳﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺟﻨﺎﯾﺖ ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ ﺑﺨﺸﺶ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽﺗﻮﺟﯿﻪ ﻣﯽ​ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺭﻧﺞﮐﺸﯿﺪﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﯾﻦ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﺧﻄﺎﺏﺑﻪ ﻧﺴﻞ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ . ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻦ، ﺑﯽ​ﺭﺣﻤﯽ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﻭ ﺑﯽ​ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺭﻧﺞ​ﻫﺎﯼﺁﻧﻬﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮒ​ﺗﺮﯾﻦ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺑﺸﺮﯾﺖﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ، ﭘﺲ​ﺯﻣﯿﻨﮥ ﺗﺒﺎﻫﯽ ﺑﺸﺮﺍﺳﺖ. ﻭﻗﺘﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﺎﺩﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪﺭﻧﺞ ﺩﻫﺪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﻧﺞ ﻣﯽ​ﮐﺸﺪ، ﭼﻪﺟﺎﯼ ﺷﮑﺎﯾﺘﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﺑﺎﺷﻮﯾﺲ ﺳﯿﻨﮕﺮ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮤ ﯾﻬﻮﺩﯼﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﻭ ﺑﺮﻧﺪﮤ ﺟﺎﯾﺰﮤ ﺍﺩﺑﯽ ﻧﻮﺑﻞﻣﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﺧﻮﺩﻡ ﮔﯿﺎﻩ​ﺧﻮﺍﺭﻧﺸﺪﻡ، ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻣﺮﻍ​ ﻫﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻡ. ﻣﻦ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ​ﮐﻨﻢ، ﺩﯾﻦ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱﮔﯿﺎﻩ​ﺧﻮﺍﺭﯼ ﭘﺎﯾﻪ​ﺭﯾﺰﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﺗﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﻥ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺑﯽ​ﮔﻨﺎﻩﺭﺍ ﻣﯽ​ﺭﯾﺰﻧﺪ، ﻫﯿﭻ ﺻﻠﺢ، ﻫﯿﭻ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻭ ﻫﯿﭻﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻤﯽ​ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻭﺟﻮﺩﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﮐﺸﺘﺎﺭ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻧﻤﯽ​ﺗﻮﺍﻧﻨﺪﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﻧﺪ. ﻣﻦ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺗﺮ ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ​ ﻫﺎ ﻧﻤﯽ​ﺩﺍﻧﻢ. ﺩﻟﯿﻞ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﺎﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ، ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪﻣﺎ ﺍﺷﺮﻑ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﻫﺴﺘﯿﻢ. ﻣﺎ ﺗﻨﻬﺎﮔﻮﻧﻪ​ﺍ​ﯼ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺗﺼّﻮﺭ، ﺗﻔﮑﺮ ﻭﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﻗﯿﻘﺎً ﺑﻪﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ، ﺍﯾﻦ ﻭﻇﯿﻔﮥ ﻣﺎﺳﺖ ﮐﻪﺣﻘﻮﻕ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﯿﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﻢ. ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻻﺕ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﺮﺍ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﯽ​ ﺩﻫﻨﺪ ﮐﻪ ۵۰ ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﯽ​ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﭼﺮﺍ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﯽ​ﺁﯾﺪ؟ ﭼﺮﺍ ﮐﺴﯽﺭﻧﺞ ﻣﯽ​ﮐﺸﺪ؟ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻦ، ﺭﻧﺞ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕﻫﻢ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻏﻤﮕﯿﻦ ﻣﯽ​ﮐﻨﺪ . ﻣﯽ​ ﺩﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﻦ ﮔﯿﺎﻩ​ﺧﻮﺍﺭ ﻫﺴﺘﻢ. ﻭﻗﺘﯽﻣﯽ​ﺑﯿﻨﻢ ﻣﺮﺩﻡ ﭼﻘﺪﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕﮐﻢ​ﺗﻮﺟﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﭼﻘﺪﺭ ﺭﺍﺣﺖ ﺑﺎ ﺍﯾﻦﻣﺴﺌﻠﻪ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﯽ​ﺁﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﻮﻉ ﺑﺸﺮ ﻫﺮﮐﺎﺭﯼ ﻣﯽ​ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ​ ﺩﻫﺪ ﭼﻮﻥ ﭼﺎﻗﻮ ﯾﺎ ﺗﻔﻨﮓ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﯾﻦ ﺑﻪ ﻣﻦﺍﺣﺴﺎﺱ ﺑﺪﺑﺨﺘﯽ ﻭ ﮔﺎﻫﯽ ﺧﺸﻢ ﺩﺭﻣﻘﺎﺑﻞ ﻗﺎﺩﺭ ﻣﻄﻠﻖ ﻣﯽ​ﺩﻫﺪ. ﺣﺮﻑ ﻣﻦﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ: "ﺁﯾﺎ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺎ ﺭﻧﺞﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺣﯿﻮﺍﻥ ﺑﯽ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ، ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕﺑﯽ​ﮔﻨﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﯽ​ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﭼﻨﺪﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺻﻠﺢ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺑﺨﻮﺭﺩ؟" ﻣﻦ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﯽ​ﮐﻨﻢ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﻫﻤﺎﻧﻘﺪﺭﮔﯿﺞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﯿﻢ . ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﺮﻓﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺰﻧﻨﺪ . ﻣﻦﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽ​ﮐﻨﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ​ﭘﺮﺳﺪ " ﻣﻦ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﭼﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ​ﮐﻨﻢ؟ " ﺗﻮﻣﺎﺱ ﺍﺩﯾﺴﻮﻥﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺑﻪ ﻭﺍﻻﺗﺮﯾﻦﺍﺧﻼﻗﯿﺎﺕ، ﮐﻪ ﻫﺪﻑ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ، ﺳﻮﻕﻣﯽ​ﺩﻫﺪ. ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕﺯﻧﺪﻩ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻧﺪﻫﯿﻢ، ﻫﻤﮥ ﻣﺎ ﻭﺣﺸﯽﻫﺴﺘﯿﻢ . ﻣﻦ ﻫﻤﺎﻧﻘﺪﺭ ﮔﯿﺎﻩ​ﺧﻮﺍﺭﻡ ﮐﻪ ﻣﺨﺎﻟﻒﺳﺮﺳﺨﺖ ﺍﻟﮑﻞ ﻫﺴﺘﻢ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐﻣﯽ​ﺗﻮﺍﻧﻢ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺑﻬﺮﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻐﺰ ﺧﻮﺩﺑﺒﺮﻡ. ﻣﺎﻫﺎﺗﻤﺎ ﮔﺎﻧﺪﯼ ﺍﺻﻼﺡ​ﻃﻠﺐ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭﭘﯿﺸﻮﺍﯼ ﻣﻠﯽ ﻫﻨﺪﯼﺑﺮﺍﯼ ﻣﻦ، ﺯﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﺑﺮﻩ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻭﺟﻪﮐﻢ ﺍﺭﺯﺵ​ﺗﺮ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﯿﺴﺖ . ﺍﺯ ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻦ، ﮔﻮﺷﺖ ﻏﺬﺍﯼﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﻮﻧﮥ ﻣﺎ ) ﺍﻧﺴﺎﻥ​ﻫﺎ ( ﻧﯿﺴﺖ. ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺷﺮﻑ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕﻣﯽ​ﺩﺍﻧﯿﻢ، ﺑﻪ ﻏﻠﻂ ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﭘﺎﯾﯿﻦ​ ﺗﺮ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻣﯽ​ﮐﻨﯿﻢ. ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﯾﮏ ﻣﻠﺖ ﺭﺍﻣﯽ​ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻧﺤﻮﮤ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺁﻥ ﺑﺎﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﻣﺤﮏ ﺯﺩ . ﺑﺮﻩ... ﺍﻧﺴﺎﻥ ... ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﯾﮏ ﻣﻮﺟﻮﺩﻧﺎﺗﻮﺍﻥ​ﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯﺳﻬﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮﺑﯽ​ﺭﺣﻤﯽ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ . ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﺭﻭﯼ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ، ﺳﯿﺎﻩ​ﺗﺮﯾﻦ ﻫﻤﮥﺟﻨﺎﯾﺎﺕ ﺳﯿﺎﻫﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺸﺮ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥﮐﻨﻮﻧﯽ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﺯﯾﺒﺎﯼ ﺍﻭﻣﺮﺗﮑﺐ ﻣﯽ​ﺷﻮﺩ. ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺣﯿﻮﺍﻧﺖ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﻌﮑﻮﺱﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻋﻘﺐ ﺍﻓﺘﺎﺩﮔﯽﺍﻣﺒﺮﻭﺱ ﺑﯿﺮﺱ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ​ﻧﮕﺎﺭ، ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮤﺩﺍﺳﺘﺎﻥ​ﻫﺎﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ، ﻫﺠﻮﻧﻮﯾﺲ ﭼﻨﮕﺎﻝ: ﻭﺳﯿﻠﻪ​ﺍ​ﯼ ﮐﻪ ﮐﺎﺭ ﺍﺻﻠﯽ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﻣﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺩﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ٠ ﮐﻨﻔﺴﯿﻮﺱ ﻣﺘﻔﮑﺮ ﻭ ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﭼﯿﻨﯽﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺣﯿﻮﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺭﺣﺎﻝ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺷﻨﯿﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﺮﮔﺰﻧﻤﯽ​ﺗﻮﺍﻧﺪ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﺨﻮﺭﺩﺁﺭ ﺟﯽ ﭘﻮﺭﺗﺮﺯﻣﺎ ﻧﻤﯽ​ﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕﻣﻌﻨﻮﯼ ﻭ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺷﮑﺎﺭﭼﯽ ﺑﺎﺷﯿﻢ. ﭼﺎﺭﻟﺰ ﺩﺍﺭﻭﯾﻦ ﺯﯾﺴﺖ​ﺷﻨﺎﺱ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻭ ﺍﺭﺍﺋﻪﮐﻨﻨﺪﮤ ﻓﺮﺿﯿﮥ ﺗﮑﺎﻣﻞﻣﺤﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﮥ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺯﻧﺪﻩ، ﺷﺮﯾﻒ​ ﺗﺮﯾﻦ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﯾﮏ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﮐﺮﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻦ ﻣﯽ​ﺧﺰﺩ، ﻧﻮﺭﺧﺪﺍﯾﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭﻗﺘﯽ ﺗﻮ ﻣﻮﺟﻮﺩﯼ ﺭﺍﺫﺑﺢ ﻣﯽ​ﮐﻨﯽ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺫﺑﺢ ﻣﯽ​ﮐﻨﯽ. ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﻭﺣﺸﯽ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﺭﺯﺵ ﻧﻤﯽ​ ﮐﺸﻨﺪ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻫﻢ​ﻧﻮﻉﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺿﺠﺮ ﻣﯽ​ﺩﻫﺪ ﻭ ﻣﯽ​ﮐﺸﺪ. ﺁﻟﯿﺲ ﻭﺍﮐﺮ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮤ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﻭ ﻓﻌﺎﻝﺣﻘﻮﻕ ﺯﻧﺎﻥﻣﻦ ﺍﺯ ﺗﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﻣﯽ​ﺩﺍﻧﻢ ﮐﻪﺧﻮﺭﺩﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺷﺪﻥﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺷﺎﻧﺲﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﻭﺟﻮﺩﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﺎﺳﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﻣﺜﻞ ﺁﻥﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺑﺪﺑﺨﺘﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ​ﺧﻮﺭﯼ، ﺗﻮ ﯾﮏﺯﻧﺪﮔﯽ ﺗﻠﺦ ﺭﺍ ﻣﯽ​ﺧﻮﺭﯼ. ﭘﺘﺮ ﺭﻭﺯﮔﺮ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮤ ﺍﺗﺮﯾﺸﯽﺣﯿﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﻗﻠﺐ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﯽ​ﮐﻨﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻮ. ﺣﯿﻮﺍﻥ ﻟﺬّﺕ ﻭ ﺭﻧﺞ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﺎﻧﻨﺪﺗﻮ. ﺣﯿﻮﺍﻥ ﻣﯿﻞ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻮ. ﺣﯿﻮﺍﻥ ﺣﻖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻮ. ﭘﺎﻭﻝ ﻣﮏ ﮐﺎﺭﺗﻨﯽ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻭ ﮔﯿﺘﺎﺭﯾﺴﺖ ﮔﺮﻭﻩﺑﯿﺘﻠﺰ، ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮤ ﻣﺘﻦ ﺁﻫﻨﮓ، ﺁﻫﻨﮕﺴﺎﺯ، ﻫﻨﺮﻣﻨﺪﭼﻨﺪ ﻧﻮﺍﺯ، ﻧﻘﺎﺵ، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﮤ ﺁﻫﻨﮓ ﻭ ﻓﯿﻠﻢ ﻭﻓﻌﺎﻝ ﺣﻘﻮﻕ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕﺍﮔﺮ ﮐﺸﺘﺎﺭﮔﺎﻩ​ﻫﺎ ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎﯼ ﺷﯿﺸﻪ​ﺍ​ﯼﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﻫﻤﻪ ﮔﯿﺎﻩ​ﺧﻮﺍﺭ ﻣﯽ​ﺷﺪﻧﺪ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩﺑﺨﻮﺭﺩ. ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺭﺣﻢ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻧﻤﯽ​ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻦ ﻫﯿﭻ ﺩﻋﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﻗﺸﻨﮓ​ﺗﺮ ﺍﺯ ﺩﻋﺎﯾﯽ ﮐﻪﻫﻨﺪﻭﻫﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ​ﻫﺎﯼ ﻗﺪﯾﻢ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥﻣﯽ​ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻧﻤﯽ​ﺷﻨﺎﺳﻢ: »ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﺭﻧﺞ ﻧﺠﺎﺕ ﯾﺎﺑﺪ« ﺳﻮﺋﻦ ﻫﺪﯾﻦ ﻣﮑﺘﺸﻒ ﻭ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺪﺍﻥﺳﻮﺋﯿﺴﯽﻣﻦ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﯽ​ﺗﻮﺍﻧﻢ ﻧﻮﺭ ﯾﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﺍﮐﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﮐﺮﺩﻥ ﺩﻭﺑﺎﺭﮤ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻦﺧﺎﺭﺝ ﺍﺳﺖ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﮐﻨﻢ. ﺟﯿﻦ ﻣﯿﺪﻭﺯﻫﻨﺮﭘﯿﺸﮥ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽﻣﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﮐﺖ​ﻫﺎﯼﺧﺰ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻣﯽ​ﺧﺮﻧﺪ، ﺧﯿﻠﯽ ﻣﺘﺄﺳﻔﻢ. ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻭ ﻻﺯﻣﮥ ﻣﻬﻢ ﯾﮏ ﺯﻥ ﺭﺍ ﮐﻢ ﺩﺍﺭﻧﺪ: ﻗﻠﺐ ﻭ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ. ﻣﺮﯼ ﺗﺎﯾﻠﺮ ﻣﻮﺭ ﻫﻨﺮﭘﺒﺸﻪ ﻭ ﮐﻤﺪﯾﻦ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽﭘﺸﺖ ﻫﺮ ﻟﺒﺎﺱ ﺧﺰ ﺯﯾﺒﺎ ﯾﮏ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﯾﮏ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﻧﯿﻦﻣﻮﺑﯽ ﺁﻫﻨﮕﺴﺎﺯ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮤ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽﺍﮔﺮ ﻧﻤﯽ​ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﮐﺘﮏ ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ، ﺯﻧﺪﺍﻧﯽﺷﻮﯾﺪ، ﮐﺸﺘﻪ ﯾﺎ ﺷﮑﻨﺠﻪ ﺷﻮﯾﺪ، ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦﺭﻓﺘﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺟﺎﯾﺰ ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ، ﭼﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﭼﻪ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ. ﻧﯿﺲ ﺳﻮﺍﻧﺴﻮﻥ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺭﻓﺘﺎﺭﺷﻨﺎﺳﯽﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﯾﺎﻟﺖ ﮐﺎﻧﺰﺍﺱ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺗﮑﻪ ﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭﻧﺪﺍﺭﯾﺪ. ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺗﯽ ﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﺪﮐﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭﺩ ﻭﺭﻧﺞ ﺭﺍ ﺣﺲ ﻣﯽ​ﮐﻨﻨﺪ. ﮐﯿﻢ ﺑﺎﺳﯿﻨﮕﺮ ﻫﻨﺮﭘﯿﺸﮥ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽﺍﮔﺮ ﻣﯽ​ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﯿﺪ ﺭﻧﺞ ﺭﺍ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﯾﺎ ﺣﺲﮐﻨﯿﺪ، ﺗﺮﺩﯾﺪ ﻧﻤﯽ​ﮐﺮﺩﯾﺪ ... ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﯿﺪ . ﮔﻮﺷﺖ ﻧﺨﻮﺭﯾﺪ . ﺭﺍﻟﻒ ﻭﺍﻟﺪﻭ ﺍﻣﺮﺳﻮﻥ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ، ﺷﺎﻋﺮ ﻭﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽﺷﻤﺎ ﺷﺎﻣﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻩ​ﺍ​ﯾﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﺮﺗﻘﺪﯾﺮ، ﮐﺸﺘﺎﺭﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻭﺳﻮﺍﺱ ﮔﻮﻧﻪ​ﺍ​ ﯼ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻣﺎﯾﻞ ﺩﻭﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺗﻀﺎﺩﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭﺍﯾﻨﻪ ﮎ ﺗﻠﺴﻮﻥ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﻭ ﻓﻌﺎﻝ ﺣﻘﻮﻕﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕﺍﻣﺸﺐ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻓﮑﺮ ﮐﻦ، ﺑﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪﭼﺸﯿﺪﻩ​ﺍ​ﯼ. ﺁﯾﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺩﺍﺩﻩﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺗﻮ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﯽ ﺩﺭﺩ ﻣﺮﮒ ﻣﺮﺍ ﺩﺭﻃﻌﻢ ﺁﻥ ﺑﭽﺸﯽ؟ )ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ "ﺩﻭﺭﺍﻧﺪﯾﺸﯽﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻏﺬﺍ (" ٠ ﻓﺮﺩﺭﯾﺶ ﻧﯿﭽﻪ ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽﺳﻼﻣﺘﯽ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺁﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽ​ ﺷﻮﺩ. فواید گیاهخواری...
ما را در سایت فواید گیاهخواری دنبال می کنید

برچسب : سخنان بزرگان,حقوق حيوانات,سخنان درباره حيوانات,جملات بزرگان در ارتباط با حيوانات, نویسنده : سحر giyahkhari بازدید : 3411 تاريخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ساعت: 22:26